Köpvillkor Benns Segling & Båttillbehör
Varumärket Benns Segling & Båttillbehör ägs av Erlandsons Brygga AB.
Erlandsons Brygga AB
Org.nr: 556450-4180
Telefon: 010 - 722 20 00
Adress: Karlsrogatan 1, 170 65 SOLNA
Hos Benns Segling och Båttillbehör kan du handla i butik eller beställa varor via vår e-handel. Benns Segling & Tillbehör ägs sedan 2016 av Erlandsons Brygga Ab (Org.nr 556450-4180). När du gör ett köp hos Benns Segling & Båttillbehör och godkänner köpevillkoren ingår du ett bindande köpeavtal med Erlandsons Brygga AB. I butik ingås avtalet när du har betalt varan i kassan. Vi följer konsumentköplagen.
Har du inte möjlighet att handla i någon av våra butiker eller beställa vi vår e-handel kan du även maila eller ringa in din beställning. Lägsta ordersumma är då 4000:-. E-post: info@benns.se / 010 - 722 20 90.
Vi reserverar oss mot eventuella fel
Vi reserverar oss för eventuella fel i våra produkttexter och produktbilder. Vi reserverar oss även för slutförsäljning, eventuella fel/eftersläpning i lagersaldouppdateringar och förbehåller oss rätten att korrigera/häva ordern i efterhand. Om en vara restnoteras av oss har du rätt att avbeställa varan. För att få handla i vår webbshop måste du ha fyllt 18 år.
Vi levererar endast ordrar inom Sverige, Finland och Danmark.
Orderbekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi en orderbekräftelse per e-post med information om din order. Har du inte mottagit någon orderbekräftelse? Vänligen dubbelkolla skräpposten eller om du spärrat utskick från oss och häv spärren.
Priser
Priserna på hemsidan är i svenska kronor (SEK) inklusive svensk lagstadgad moms, om inget annat anges. Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel, prisändringar och modelländringar. Eventuella prishöjningar eller prissänkningar tillämpas omedelbart.
Rabattkod
Har du fått en rabattkod? Rabattkoden skriver du in i kassan i vår e-handel. Rabattkoden kan endast användas en gång på ett köp. Används inte hela beloppet är rabattkoden förbrukad och kan ej användas igen. Du får inte tillbaka pengar om inte hela beloppet på rabattkoden används.
Kampanjpris
Kampanjpriser gäller t.o.m. det datum som står angivet, alternativt så länge kampanjpriset visas på hemsidan. Vi reserverar oss för slutförsäljning tidigare än angivet datum. På kampanjpriser utgår ingen 10% medlemsrabatt eller andra generella rabatter. Kan ej kombineras med andra erbjudanden.
Kampanj med generell rabatt
Ibland har vi kampanjer med en generell rabatt. En generell rabatt gäller på alla våra artiklar förutom på röda priser, kampanjpriser, nettopriser, motororiginaldelar eller specialbeställda varor. I vår e-handel är rabatten alltid dragen på priset och i våra fysiska butiker så rabatten av i kassan.
Nettopris (N)
Priser märkta Nettopris är vårt ordinarie lågpris. På nettopriser utgår ingen 10% medlemsrabatt eller andra generella rabatter. Kan ej kombineras med andra erbjudanden.
Motororiginaldelspriser (originaldel)
Originaldelar från Volvo Penta, Vetus, Quicksilver, Yanmar. På originaldelspriser utgår ingen 10% medlemsrabatt eller andra generella rabatter. Kan ej kombineras med andra erbjudanden.
Specialbeställda varor
På specialbeställda varor gäller ej bytesrätt, ej öppet köp på varor utanför ordinarie sortiment.
Kundanpassade varor (t.ex. kapad slang och tamp)
Bytesrätt gäller ej på kundanpassade varor så som kapad slang eller tamp köpt av kund i butik eller beställd via vår e-handel.
Hittar du inte varan i webbshoppen?
Vi kan beställa hem varor vi ej lagerför i ordinarie sortimentet från nästan alla våra leverantörer. Kontakta oss så hjälper vi dig!
Benns Segling och Båttillbehör kundklubb
Du blir medlem i Benns kundklubb genom att genomföra ett köp i vår webbshop, registrera dig digitalt via vårt registreringsformulär eller i någon av våra butiker. Du har alltid möjlighet att när du vill gå ur vår kundklubb, det gör du genom att maila info@erlandsonsbrygga.se.
Förmåner som medlem
- Unika medlemspriser och erbjudanden
- 90 dagars öppet köp
- Se orderhistorik och kvitton online
- Information om kampanjer och nyheter direkt i din inkorg
Vi sparar våra kundklubbsmedlemmars köphistorik för att kunna ge en så god personlig service som möjligt, hjälpa till med försäkringsärenden och för att kunna kontakta kunden vid återkallning av eventuellt felaktiga varor.
Betalningsalternativ
Handlar du i våra butiker accepterar vi kontant betalning, kortbetalning (ej Amex och Diners), Swish, Benns och Erlandsons Brygga presentkort.
I vår webbshop handlar du via Nets Easy Checkout. Nets är Europas största betaltjänstleverantör. I vår webbshop finns följande betalalternativ:
Riverty (fd. AfterPay) – betala om 14 dagar
Handla nu och betala efter leverans. Vi e-postar fakturan till dig i samband med att vi skickar din leverans. Dina köp via Riverty kan du enkelt administrera via deras hemsida https://my.riverty.com/sv-se. Du loggar in med Bank-ID. Här kan du b.la. tidstyra din betalning och koppla betalning till ditt kontonummer. Du även välja att du vill skjuta upp din betalning ytterligare 14 dagar kostnadsfritt. Läs mer om Riverty faktura här https://my.riverty.com/sv-se/support/faq
Kortbetalning via Nets
När du handlar i vår webbshop kan du göra en säker 3d-Secure kortbetalning via Nets. Vid betalning med kort anges kortnummer, kortets giltighetstid och CVC-koden (CVC-koden hittar du på baksidan av kortet). Kvitto för din betalning skickas till din mail när vi skickat iväg din leverans.
Swish
Du kan smidigt och enkelt betala via Swish. Kvitto för din betalning skickas till din mail när vi skickat iväg din leverans.
Delbetalning
Du kan välja att dela upp din betalning i upp till 12 månader vid ett ordervärde på över 200 kr. Upp till 6 månader är det räntefritt (startavgift från 0 kr och fakturaavgift 29 kr/månad tillkommer). Läs mer om hur delbetalning fungerar här https://my.riverty.com/sv-se/support/faq#PartPayment
Presentkort
Presentkort köpta efter februari 2024 går att handla med både i våra butiker och online. Presentkort köpta innan dess går endast att använda i våra fysiska butiker.
Leverans
Vi levererar endast order inom Sverige, Finland och Danmark.
Leveranstider
Leveranstid när vi skickar varorna
Normal leveranstid för lagervaror är 3-5 arbetsdagar efter det att vi mottagit din order. Vid beställning av varor som ej finns i lager är leveranstiden ca 5-10 arbetsdagar. Det kan däremot gå både snabbare och ta längre tid, beroende på hur ofta vi får leveranser av aktuell leverantör och/eller om leverantören finns i Sverige eller inte. När vi skickat din order får du ett mail med kollinummer och utlämningsställe.
Leveranstid när du hämtar i butik
Normal leveranstid är 1-4 arbetsdagar. Leveranstiden kan variera beroende på om varorna finns i butikens lager eller ej. Se leveransinformation på kassasidan under fraktsätt. Du får avisering via e-post när din leverans finns att hämta. Tag med dig ordererkännandet samt ID-handling när du kommer för att hämta din leverans.
Leveranssätt och fraktkostnad
Fraktkostnaden är beroende på vikt och volym. Från 69 kr. För att se exakt fraktkostnad och vilka leveranssätt som är tillgängliga för dig så anger du ditt postnummer i kassan.
Vi erbjuder nedan leveranssätt:
DHL Servicepoint – Till ditt utlämningsställe
Leveransen sker till ditt närmaste utlämningsställe som är anslutet till DHL för paket upp till 20 kg inom DHLs maxmått 1,50 x 0,50 x 0,50 meter. När vi skickar leveransen får du ett mail med sändnings-id och namn på utlämningsstället. När leveransen ankommit till utlämningsstället blir du aviserad med ett SMS. En kostnad på frakten tillkommer och syns först i kassan vid betalning. Kostnaden beror på vikt och volym.
DHL Hemleverans kvällstid 17.00-22.00 – Till din boendeadress
I kassan kan du välja att få din leverans hem till din bostad. Leveransen sker på kvällstid och du kommer att aviseras med SMS där du har möjlighet att följa din leverans. Som standard krävs signering men man kan enkelt välja leverans vid dörr. Maxvikt 20kg. En kostnad på frakten tillkommer och syns först i kassan vid betalning. Kostnaden beror på vikt och volym på leveransen. Ytterligare fraktavgifter, så som ortstillägg, ö-tillägg, Gotlandstillägg mm kan tillkomma. Dessa avgifter faktureras i efterhand.
DHL Hemleverans dagtid 08.00-17.00 – Till din boendeadress
I kassan kan du välja att få din leverans hem till din bostad. Leveransen sker på dagtid och du kommer att aviseras med SMS om en tid då du måste vara hemma för att ta emot leveransen. Du kan självklart ändra om tiden ej passar. Maxvikt 999kg. En kostnad på frakten tillkommer och syns först i kassan vid betalning. Kostnaden beror på vikt och volym på leveransen. Ytterligare fraktavgifter, så som ortstillägg, ö-tillägg, Gotlandstillägg mm kan tillkomma. Dessa avgifter faktureras i efterhand.
Hämta i butik
I kassan kan du välja att hämta din leverans i butiken. Självklart är det ingen fraktavgift på detta alternativ. Du får avisering via e-post när din leverans finns att hämta. Ta med ordererkännande och ID-handling när du hämtar.
DHL Företagsleverans
I kassan kan du som företag välja att få din leverans till företagsadressen. Adressen måste vara bemannad mellan 08.00-17.00 då ingen avisering sker. Ytterligare fraktavgifter, så som ortstillägg, ö-tillägg, Gotlandstillägg mm kan tillkomma. Dessa avgifter faktureras i efterhand.
Delad order
Vid större beställningar kan det förekomma att din order delas upp i flera leveranser. Då kommer du bli kontaktad av oss för att uppmärksamma dig på att du kommer få flera sändningsnummer.
Leveransinformation
När vi skickar leveransen får du ett mail med sändningsnummer. När leveransen är på plats aviseras du med ett SMS. Besök DHLs hemsida om du vill spåra ditt paket, Klicka här! Alternativt kan du hålla koll på leveransen via appen "Mina Paket" som du laddar ner gratis via App Store/Google Play.
Vi levererar ej till boxadress.
Ej uthämtad beställning
Vid ej uthämtad beställning returneras ditt paket till Erlandsons Brygga. Erlandsons Brygga återbetalar då ordersumman men förbehåller sig rätten att debitera kostnaden för returen.
Ej uthämtad hämta i butik
Vi reserverar din beställning i upp till 14 dagar.
Vid ej uthämtad beställning återbetalar vi ordersumman.
Felleverans
Skulle vi leverera fel antal eller fel vara ber vi dig meddela oss så snart som möjligt så att vi kan rätta till felet. Vi står för returfrakt om vi levererat felaktig vara. Skicka tillbaka fellevererade varor i sin originalförpackning väl emballerade.
Transportskada
Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad måste du omedelbart anmäla skadan till uthämtningsstället eller till chauffören för att kunna bli ersatt. Vid kontakt med oss, bifoga skadekvittens och foton.
Endast i butik
Vi skickar ej batterier, lösviktsskruv eller otympliga varor som lätt skadas i frakten. Vänligen kontakta oss för mer information.
Returer och ångerrätt
Retur/öppet köp
Som medlem/registrerad kund hos oss på Benns/Erlandsons Brygga har man 90 dagar returrätt/öppet köp. Ej registrerade kunder har 30 dagar returrätt/öppet köp. När man handlar i webbshoppen blir man medlem/registrerad kund. Retur av varor måste ske inom 90 dagar (vid obruten förpackning och obrukad vara) mot uppvisande av kvitto eller faktura. Returrätten gäller ej metervaror, kapvaror, uppblåsta bojar eller fendrar, öppnade uppblåsbara flytvästar samt övriga plomberade varor.
Så här returnerar du
För att returnera en vara vänligen kontakta oss via mail: order@benns.seUppge ditt ordernummer samt vilken vara du önskar returnera så skickar vi dig en returfraktsedel samt en returföljesedel att fylla i.
När en vara returneras till oss står du för returfrakten som dras av från återbetalningen.
Återbetalning av retur
Riverty faktura
När vi mottagit varorna skickar vi dig en uppdaterad faktura med rätt summa. Har du redan betalat din faktura kommer du få en återbetalning på aktuellt belopp. Betala alltid din faktura innan förfallodagen även om varor returnerats. Läs mer om returer här https://my.riverty.com/sv-se/support/faq#DeliveryAndReturns
Betal-/kreditkort och Swish
Din retur dras av och returfrakten läggs på. Beloppet betalas tillbaka till samma betalkort som pengarna drogs ifrån.
Vid retur återbetalas varans värde inklusive svensk lagstadgad moms, ej fraktavgifter.
Kostnad retur
Vikten och volymen på paketet avgör priset på returfrakten. För frågor om returfraktskostnader, vänligen kontakta oss på order@benns.se
Erlandsons Brygga hämtar ej ut returer med postförskott, eller returer skickade till ombud.
Ladda ner returföljesedel: Klicka här
Kostnadsfri retur i butik
Du som handlat via webbshoppen har även möjlighet att kostnadsfritt lämna tillbaka och göra byten i någon av våra fysiska butiker. Ta med kvitto/inköpsbevis.
Reklamation
Vid reklamation, kontakta Benns för returfraktsedel och returföljesedel. Skriv en utförlig felbeskrivning av varan och bifoga inköpsbevis. Har du köpt varan i vår butik? Vänligen kom in med varan i butiken.
Vi följer Allmänna reklamationsnämnden rekommendationer vid eventuell tvist.
Hantering av personuppgifter
Erlandsons Brygga AB ansvarar för de personuppgifter du lämnat till oss när du registrerar dig som kund, handlar i vår webbshop, beställer en vara eller lämnar dina uppgifter genom telefon, mail, sociala medier, brev eller vid reklamation. På Erlandsons Brygga är det viktigt att du känner dig trygg med vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din integritet och jobbar därför aktivt med vårt dataskydd på företaget. Vi skulle till exempel aldrig sälja register och vi sparar inte mer uppgifter än nödvändigt. Vi lagrar inga känsliga uppgifter och vi jobbar även aktivt med att rensa våra register.
För mer information, se vår integritetspolicy. Där kan du ta del av vad för typ av uppgifter vi lagrar om dig och hur vi använder dom.
Genom att godkänna våra köpvillkor godkänner du våran integritetspolicy.
För frågor om personuppgifter, vänligen kontakta personuppgiftsombud@erlandsonsbrygga.se